تبلیغات
عشق جدید - توصیه های تغذیه ای برای خانم های باردار دارای اضافه وزن و چاق
 
عشق و عاشقی به سبک مدرن و با اطلاعات درست

توصیه های تغذیه ای برای خانم های باردار دارای اضافه وزن و چاق

نوشته شده توسط :سودا امیری
یکشنبه 13 اردیبهشت 1394-09:44 ق.ظ


تغذیه در بارداری,تغذیه خانم بارداری,غذای زن باردار

خانم های باردار در هر شرایطی كه باشند (لاغر، طبیعی، چاق) باید افزایش وزن متناسب با وضعیت خــود داشتــه بـــاشند. بنابراین استفاده از رژیـــم های غذایی محدود برای كاهش وزن خانم های باردار چاق توصیه نمی شود و باید با توصیه های تغذیه ای مناسب میزان كالری دریافتی و در نهایت وزن آنان را كنترل نمود. خانم های باردار چاق نیز نیاز به افزایش وزن مطلوب دارند.


علل عمده افزایش وزن بیش از حد مطلوب:
1-انتخاب ناآگاهانه مواد غذایی و افراط در مصرف مواد قندی، شیرینی ها و چربی ها


2-استفاده بیشتر از منابع غذایی نشاسته ای ارزان به دلیل محدودیت بودجه خانوار


3-كم تحركی ونداشتن فعالیت جسمانی
 
برای كنترل افزایش وزن در خانم های باردار چاق روش های زیر توصیه می شود:
الف) كاهش مصرف چربی ها


ب) كاهش مصرف  مواد قندی (كربوهیدرات ها)


ج) كاهش مصرف  مواد نشاسته ای (گروه نان و غلات)


د) افزایش مصرف  مواد پروتئینی


هـ) افزایش مصرف منابع غذایی حاوی فیبر (میوه ها، سبزی ها و گروه نان و غلات)


و) اصلاح عادات و رفتارهای تغذیه ای نامناسب


ز) تحرك كافی از طریق پیاده روی منظم روزانه (مثلا" یك ساعت پیاده روی در روز) در صورت نداشتن ممنوعیت پزشكی


برای خانم های باردار دارای اضافه وزن یا چاق یا خانم های بارداری كه در ابتدای بارداری اضافه وزن  دارند و همچنین خانم های بارداری كه در طول بارداری بیش از مقدار توصیه شده وزن اضافه كرده اند نكات تغذیه ای ذیل را توصیه نمائید:

الف) راه های كاهش دریافت چربی
1- اجتناب از سرخ كردن غذاها و حتی الامكان طبخ غذاها به شكل آب پز، بخارپز و كبابی


2-حذف چربی ها شامل كره حیوانی، مارگارین، خامه، سرشیر، دنبه، پیه و جدا كردن چربی های قابل رویت گوشت قرمز و پوست مرغ قبل از طبخ آنها


3- استفاده از شیر و لبنیات كم چرب بجای شیر و لبنیات پرچرب


4-محدود كردن مصرف شیرینی ها، كیك های خامه ای و دسرهای پرچرب یا شیرین


5-تنوری نمودن ماهی و مرغ بجای سرخ كردن آنها (سینه مرغ مقدار كمتری چربی دارد)


6-آب پز نمودن مرغ، ماهی و گوشت بدون افزودن روغن (با حرارت ملایم)


7-محدود كردن مصرف كله پاچه، دل، قلوه، جگر، زبان و مغز، سوسیس و كالباس و انواع پیتزای پرچرب


8-تفت دادن سبزی ها در آب گوشت كم چربی یا آب گوجه فرنگی بجای روغن


9-خودداری از مصرف سس های چرب مانند مایونز و سس های مخصوص سالاد و استفاده از سس سالم (ماست كم چرب، كمی نمك، روغن زیتون، آب لیمو یا آب نارنج) بجای سس مایونز


10-اضافه نكردن چربی و دنبه به گوشت در زمان چرخ كردن آن


11-استفاده از سیب زمینی آب پز یا تنوری بجای سرخ كرده


12-محدود كردن مصرف زرده تخم مرغ به سه عدد در هفته چه به صورت تنها یا در انواع غذاها مثل كوكو و املت


13-استفاده نكردن از تنقلات پرچرب نظیر چیپس، پیراشكی، شكلات و .....

ب) راه های كاهش دریافت مواد قندی
1-استفاده از میوه های تازه بجای شیرینی و شكلات به عنوان میان وعده


2-محدود كردن مصرف نان های شیرین (نان قندی، نان شیر مال، شیرینی، كیك و .....) و انواع شكلات و آب نبات


3-مصرف دوغ، آب و آب میوه های طبیعی بجای نوشابه های گازدار


4-استفاده از میوه هایی نظیر سیب، هلو، گلابی كه قند كمتری دارند و محدود كردن مصرف میوه های شیرین مانند انگور، خربزه، خرما، انجیر، توت و......


5-خودداری از مصرف كمپوت میوه. در صورت تمایل به مصرف كمپوت میوه بهتر است آنرا در منزل تهیه كنند. برای این كار تكه های میوه را با مقدار كمی آب و بدون اضافه كردن شكر به مدت چند دقیقه بجوشانند و سپس برای مصرف روزانه آن را در یخچال نگهداری كنند.


6-كم كردن مصرف قند و شكر همراه با چای.

 تغذیه در بارداری,تغذیه خانم بارداری,غذای زن باردار

 ج) راه های كاهش دریافت گروه نان و غلات

1-محدود كردن مصرف نان، برنج و ماكارونی (7 سهم در روز)


2-خودداری از مصرف برنج و ماكارونی در وعده شام


3- استفاده از نانهای سبوس دار بجای نان های فانتری. نان سنگك بیش از سایر نانها سبوس دارد.


4-خودداری از مصرف نان همراه با برنج در هنگام صرف غذا


5-استفاده از انواع خوراكها با مقداری نان بجای برنج در وعده شام


6- استفاده از میوه به جای نان و پنیر، بیسكوئیت یا كیك در میان وعده ها

د)راههای افزایش دریافت مواد پروتئینی

علت توصیه به افزایش مصرف مواد پروتئینی به این دلیل است كه در صورت محدود كردن مصرف پروتئین، اندوخته ماهیچه بدن خانم باردار جهت پشتیبانی از رشد جنین استفاده خواهد شد. در عین حال، پروتئین این مزیت را نیز دارد كه به خوبی گرسنگی را برطرف می كند.


برای افزایش دریافت پروتئین در رژیم غذایی مصرف مواد غذایی زیر پیشنهاد می شود:


1-مرغ آب پز و یا كبابی


2-گوشت چربی گرفته


3-انواع ماهی تازه بخار پز یا كباب شده (استفاده از گوشت سفید (مرغ و ماهی) حداقل دوبار در هفته توصیه می شود)


4-شیر و لبنیات كم چرب شامل ماست، پنیر و كشك


5-استفاده از انواع حبوبات (عدس، لوبیا، ماش، باقلا و ...) همراه با غلات مثلا" به شكل عدس پلو، لوبیا پلو، عدسی با نان، خوراك لوبیا با نان


6-سفیده تخـم مـرغ كامـلا" پخته. زرده تخم مرغ حاوی كلسترول فــراوان است اما سفیده تخم مرغ كه از ارزش بیولوژیكی بالایی برخوردار است بعــنوان یك منبع پروتئینی با ارزش می تواند در برنامه غذایی برای تامین پروتئین استفاده شود.

هـ) راه های افزایش دریافت فیبر
فیبر بخشی از میوه ها، سبزیها و دانه های خوراكی به ویژه حبوبات و غلات می باشد كه در بدن انسان هضم نمی شود. غذاهای پرفیبر به سیر شدن كمك می كنند و سبب می شوند غذا و خصوصا" چربی كمتری مصرف شود. مصرف فیبر موجب حجیم شدن مدفوع گردیده و در نتیجه خروج مدفوع راحت تر و سریع تر انجام شده و از بروز یبوست پیشگیری می كند. همچنین احتمال بروز بیماری های روده مانند سرطان و بواسیر را كمتر می كند. از سوی دیگر فیبرها موجب كاهش كلسترول خون می شوند و خطر ابتلاء به بیماری های قلبی - عروقی را كاهـش می دهند.


راه های افزایش دریافت فیبر عبارتند از:
1-مصرف روزانه سبزی خوردن، سبزی های محلی یا سالاد (كاهو، كلم، گوجه فرنگی، خیار، هویج، فلفل دلمه ای سبز و ......) همراه با غذا


2-مصرف میوه های تازه بعنوان میان وعده


3-ترجیحا" استفاده از خود میوه بجای آب میوه


4-استفاده از خشكبار (برگه زردآلو، كشمش و ......) و سبزی های تازه (هویج، گل كلم، خیار، گوجه فرنگی و ....) بعنوان میان وعده


5-استفاده بیشتر از انواع حبوبات (لوبیا، عدس، ماش و نخود) در انواع سوپها و آش ها و بطور كلی، مصرف بیشتر غذاهایی كه حاوی حبوبات هستند مثل عدسی، خوراك لوبیا، انواع خورش ها


6-استفاده از سبزی هایی مانند كاهو، گوجه فرنگی، جعفری و پیاز، كلم، فلفل دلمه ای در ساندویچ های خانگی


7-استفاده از سبزی ها در اكثر غذاها (ماكارونی، باقلا پلو، كلم پلو، سبزی پلو)، ماست و خیار، ماست و سبزی و انواع سوپ ها


8-مصرف نانهای سبوس دار (نان سنگك، نان جو) بجای نانهایی كه با آرد سفید تهیه شده اند مثل نان لواش، بربری، نان فانتزی

و) اصلاح عادات و رفتارهای تغذیه ای
برای كنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری خانم های باردار كه موجب اضافه وزن بیش از حد و چاقی می شود نكات ذیل را توصیه كنید:


1-در حالت نشسته و در یك مكان ثابت و دائمی غذا بخورند.


2-پنج دقیقه قبل از صرف ناهار یا شام یك لیوان آب بنوشند.


3-قبل از صرف غذا، سالاد (بدون سس مایونز) میل كنند.


4-سعی كنند وعــده های اصــــلـــی غذا (صبحانه، ناهار و شام) را حذف نكنند، زیرا ناچار به ریزه خواری   خواهند شد.


5-سر سفره غذا، تنها از یك نوع غذا میل كنند.


6-از میوه ها و سبزی های تازه بعنوان میان وعده استفاده كنند.


7-غذا را در ظرف كوچكتری بكشند تا مقدار كمتری غذا بخورند.


8-مواد غذایی را در جایی دور از معرض دید نگهداری نمایند.


9- از خرید و مصرف تنقلات غذایی كم ارزش كه تنها حاوی چربی یا مواد قندی می باشند نظیر نوشابه، چیپس و...  خودداری كنند.


10-از خرید و نگهداری شیرینی و شكلات در منزل خودداری كنند.


11-پس از صرف غذا و سیر شدن، بلافاصله سفره را ترك كنند.


12-غذا را آهسته و با آرامش میل كنند.


13- تا حد امكان از سرخ كردن مواد غذایی اجتناب كنند و در صورت لزوم ترجیحا" از روغن مخصوص سرخ كردنی بجای روغن مایع معمولی یا روغن جامد استفاده كنند.


14-از خوردن آجیل و انواع تخمه ها كه حاوی چربی زیادی هستند خودداری كنند.





نظرات() 


Cialis online
چهارشنبه 11 مهر 1397 04:41 ق.ظ

You have made your stand extremely clearly!!
generic cialis soft gels cialis y deporte discount cialis generic cialis pro when will generic cialis be available miglior cialis generico cialis prices in england safe dosage for cialis generic cialis 20mg uk only here cialis pills
buy cialis delhi
دوشنبه 9 مهر 1397 03:39 ق.ظ

Valuable facts. Thanks!
cialis mit grapefruitsaft cialis cuantos mg hay cheap cialis cialis kaufen bankberweisung tadalafil generic buy name brand cialis on line deutschland cialis online brand cialis generic purchasing cialis on the internet 200 cialis coupon
canadian pharcharmy online
یکشنبه 1 مهر 1397 06:06 ق.ظ

Beneficial knowledge. Regards.
canadian medications 247 viagra canadiense canadian pharmacies that ship to us north west pharmacy canada canadian pharcharmy online legitimate canadian mail order pharmacies prescription drugs without prior prescription the best canadian online pharmacies canadian prescriptions online serc 24 mg trust pharmacy canada reviews
http://viagraessale.com/
چهارشنبه 28 شهریور 1397 02:44 ق.ظ

You definitely made your point.
cialis canada cialis coupons printable click here to buy cialis import cialis cialis 20 mg tadalafil we recommend cialis best buy tadalafil 20 mg acheter cialis meilleur pri price cialis best
cialisyoues.com
پنجشنبه 15 شهریور 1397 06:46 ب.ظ

Nicely put, Cheers!
cialis 5 mg buy cialis uk no prescription cialis daily new zealand generic cialis 20mg tablets cialis 50 mg soft tab generic cialis 20mg uk cialis 20 mg cut in half cialis dosage amounts cialis coupon cialis tablets australia
Generic viagra
سه شنبه 13 شهریور 1397 01:32 ب.ظ

Valuable knowledge. Appreciate it.
buy viagra online forum how can i buy viagra online buy viagra cheap prices buy generic viagra online cheap viagra online prices buy viagra canada online buy cheap viagra online next day delivery generic levitra can i buy viagra without a prescription buy cheap viagra online
http://babecolate.com/
دوشنبه 12 شهریور 1397 10:57 ق.ظ

You have made your stand quite effectively..
cialis arginine interactio only now cialis 20 mg cialis great britain cialis usa cost miglior cialis generico cialis 5 mg para diabeticos acheter cialis kamagra cialis 20 mg cut in half cialis venta a domicilio cialis diario compra
http://viagravipsale.com/
یکشنبه 11 شهریور 1397 07:11 ب.ظ

Cheers, Useful stuff!
cialis ahumada we recommend cialis info viagra vs cialis cialis tablets for sale generic cialis 20mg uk prescription doctor cialis the best choice cialis woman cialis 20 mg cost cialis daily reviews preis cialis 20mg schweiz
viabiovit.com/viagra-te-kopen.html
سه شنبه 23 مرداد 1397 07:22 ق.ظ

Wow plenty of great material!
how to buy viagra online without buy viagra over the counter buy viagra with prescription buy viagra online uk no prescription buy cheapest viagra online online pharmacy is it legal to buy viagra buy viagra from india buy viagra online ireland sildenafil to buy
http://babecolate.com/can-u-buy-cialis-online.html
دوشنبه 22 مرداد 1397 11:01 ب.ظ

Well expressed really. .
cialis rezeptfrei generic cialis pro generic cialis levitra cialis tablets cialis prices in england cialis pills viagra vs cialis vs levitra cialis ahumada cialis 5mg prix only now cialis for sale in us
Cialis prices
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 11:54 ق.ظ

Thanks a lot. Lots of tips!

does cialis cause gout generic cialis in vietnam online prescriptions cialis cialis cuantos mg hay prescription doctor cialis cialis dosage cialis kaufen cialis y deporte cialis rezeptfrei sterreich cialis generic availability
Viagra tablets
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 06:41 ق.ظ

Info certainly taken!!
buy generic viagra online uk buy viagra cheapest price buy viagra online with prescription viagra no prescription buying real viagra online buy viagra now online how to buy viagra without prescription cheap viagra online pharmacy prices for viagra buy viagra with prescription
Cialis pills
شنبه 18 فروردین 1397 04:15 ب.ظ

Cheers, Fantastic information.
only here cialis pills cialis for daily use fast cialis online cialis dosage recommendations the best choice cialis woman cialis pills price each cialis para que sirve cialis tablets american pharmacy cialis buying cialis in colombia
Cialis generic
شنبه 4 فروردین 1397 07:55 ب.ظ

Regards. Plenty of knowledge.

cialis dose 30mg how to buy cialis online usa generico cialis mexico cialis en 24 hora how does cialis work tadalafil 20mg cialis 20 mg prezzo di cialis in bulgaria comprar cialis 10 espa241a generic cialis 20mg uk
Online cialis
پنجشنبه 2 فروردین 1397 05:47 ق.ظ

Thanks a lot, Helpful information.
cialis mit grapefruitsaft cialis 20 mg best price walgreens price for cialis cialis soft tabs for sale opinioni cialis generico cialis sans ordonnance generico cialis mexico does cialis cause gout 200 cialis coupon cialis 10mg prix pharmaci
Dennis
جمعه 17 آذر 1396 09:23 ب.ظ
You could certainly see your expertise within the work
you write. The arena hopes for more passionate writers such as you who aren't
afraid to say how they believe. At all times follow your heart.
Why do they call it the Achilles heel?
شنبه 7 مرداد 1396 09:50 ب.ظ
When someone writes an post he/she maintains the plan of a user in his/her brain that how a user can be aware of it.
So that's why this piece of writing is perfect.
Thanks!
BHW
چهارشنبه 30 فروردین 1396 04:28 ب.ظ
Very shortly this site will be famous amid all blogging and site-building users, due to
it's nice content
BHW
پنجشنبه 24 فروردین 1396 01:53 ق.ظ
I really like looking through a post that will make people think.
Also, many thanks for allowing me to comment!
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 07:05 ق.ظ
It's not my first time to visit this site, i am browsing this web site dailly and obtain fastidious facts
from here all the time.
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 04:17 ق.ظ
I am really loving the theme/design of your weblog.
Do you ever run into any web browser compatibility issues?
A handful of my blog visitors have complained about
my blog not operating correctly in Explorer but looks great in Chrome.
Do you have any tips to help fix this problem?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ:



آرشیو:


آخرین پستها:


پیوندها:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox